Klase teoriko horretan, zelatatzaile eta zelatatuen gaia landu genuen. Irakasleak "Panoptikoa" izeneko
espetxe baten ereduari buruz hitz egin zigun, Jeremy Bentham-ek diseinatutakoa. Eraikinaren erdialdean espetxeratuak behatzeko dorre bat zegoen; horren bidez zelatatzaileek zelatatuak ikusi zitzaketen, baina ez alderantziz.
Gai honeki jarraituz, taldeka jartzeko esan zigun irakasleak eta ariketa bat egin genuen: lehenengo IKT-ekin lotutako zelatatzaileak apuntatu behar genituen, eta zelatatzaile horietako bakoitzak nola zelatatzen gaituen eta horren ondorioz nola sentiarazten gaituzten azaldu.
Ondoren, denok batera zelatatzaileen taula bat bete genuen eta egoera horientzat konponbideak bilatu genituen.
NORK?
|
NOLA?
|
ERRESISTENTZIA
|
Egela
|
Nabigazioaren kontrola
|
Pertsona batek besteei pasatzea irakurgaia, beti irekia
edukitzea…
|
Gps mugikorra
|
Posizionamenduaren kontrola
|
Kentzea
|
Google
|
Datu pertsonalak-guztiak
|
Asmatzea
|
Banketxeak/Kreditu txartelak
|
Datuen kontrola
|
Ahalik eta gutxien
|
Facebook
|
Datuak, noiz konektatu
|
Argazkiak ez etiketatzea
|
Whatsapp
|
Konexioen azterketa
|
Tik bikoitza kendu, ordua kendu, profileko informazioa kontaktu batzuei
bakarrik erakustea…
|
Zerbitzuetako kamerak
|
Gure mugimenduak
|
…
|
Webcam (drone)
|
Sartu daitezkeelako
|
Pegatina
|
Konpainia telefonikoak
|
Lokalizazioa, erabilerak…
|
“Modo avión”
|
- Taula hau betetzeaz gain, bi bideo ikusi genituen:
- ¿Por qué me vigilan si no soy nadie?
Honako bideoan, Marta Peiranok gaur egun konektaturik, eta beraz kontrolpean bizi garela erraten digu, horren "errudun" nagusiak gu garela ohartaraziz. Horrez gain, Martak pribatutasuna eta anonimotasuna bultzatu nahi du eta aldi berean horri buruz pentsarazi nahi digu.
- Las redes sociales y los datos: una prespectiva crítica:
Bideo honen bidez, edozein sare sozialetan eta interneten gure datu pertsonalak jartzean edo kontu bat zabaltzean, pertsona ezezagunei eskeitzen diegun informazio guztiaz ohartarazi nahi digu, izan ere, ez dakigu gure informazio hori nork ikusi dezakeen eta zer gertatzen den horrekin.
Hala ere, egia da nahiz eta pribatutasuna gorde nahi izan, oso zaila da jakitea zenbaterainoko babesa daukagun, eta ondorioz interneten edozein mugimendu egin baino lehen ondo pentsatu eta aztertu behar dugu, hau da, analisi ideologiko egokia egin behar dugu, eta bide batez, ikasleak ere horretara bultzatu behar ditugu.
Azkenik, sare sozialei buruz hitz egiten du eta Facebook aipatzen du: "Facebook no es tu amigo, es un motor de vigilancia masiva" esaten du, eta hau saihesteko bi tresna aipatzen ditu.
2. Gelan ikusitakoarekiko gure posizionamendua eta hausnarketa.
Saio honen ondoren, benetan kontrolaturik bizi garela konturatu naiz. Ez gara ohartzen, baina momentuoro kontektaturik egoteko "beharra" sortu zaigu eta hori arazo bat bihurtzen ari da.
Egiten dugun guztia sare sozialetan kontatzeko ohitura hartu dugu, edozein momentutan eta edozein tontakeria edo objekturi argazkiak ateratzen dizkiogu.
Beste aldetik, Whatsapp-a dago. Honen bidez, egun guztian zehar konektaturik egon gaitezke eta edonork non gauden edo noiz konektatu garen kontrolatu dezake. Baina hau guztia ekiditeko moduak daude, hala nola, azken konexioa kendu, sare sozialetan pribatutasuna ezarri, igotzen ditugun argazki eta informazioarekin kontuz ibili eta pausu guztiak segurtasunez bete... Baina gaur egun, lana dela eta, ikasketak...mugikorra izatea ia "derrigorrezkoa" bilakatu da, eta ondorioz ez gara inoiz erabat deskonektaturik egonen.
3. Ikusitako guztia hezkuntzarekin erlazionatu. Gure posizionamendua irakasle moduan. Zer egin beharko genuke honekiko eskolan?
Hezkuntzarako oso baliagarriak eta onuragarriak izan daitezke IKT-ak eta internet-a orokorrean, izan ere, informazio aunitz eskura dezakegu horien bidez, lana errazten digute, lanak egiteko modu anitzak eskaintzen dizkigute eta ikaskuntza entretenituagoa egin dezakete. Baina hala ere, ikasleei internetak, IKT-ak eta aplikazio batzuek sortu ditzaketen arazoen berri eman behar diegu eta haien burua salbu izaten irakatsi, pribatutasunaren garrantzia azpimarratu eta hori lortzeko egin behar dutena irakatsi. IKT-ak kontrolatzen ikasi behar dute, zein arazo eta ondorioak ekar ditzaketen jakin eta ulertarazi.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina